Information om brug af cookies.
Ved at benytte denne hjemmeside accepterer du, at vi bruger cookies.
Læs CFBs privatlivspolitik her
OK

Stor spørgelyst om 112 app på Facebook

Print

Publiceret: 07.05.2013

Danmarks nye 112 app er blevet godt modtaget og har fået stor opmærksomhed i offentligheden, siden den blev lanceret i starten af april i år. Ifølge Geodatastyrelsens statistikker (maj 2013) er den gratis app blevet downloadet mere end 200.000 gange, og mange danskere kan nu hurtigt og præcist kommunikere med alarmcentralen i tilfælde af en ulykke.

I takt med det stigende antal downloads er der opstået spørgsmål af forskellig karakter til den nye app. Disse spørgsmål vil Rigspolitiet gerne besvare, og den 3. maj 2013 sad Steen Herlev Larsen, der er leder af Rigspolitiets 112 Enhed, sammen med kolleger klar ved tasterne til at kommunikere med Facebook-brugerne.

Danskerne vil forstå app'en

I løbet af en time blev der postet mere end 120 spørgsmål og svar, der gik på alt fra app'ens tekniske egenskaber og praktiske anvendelse til alarmcentralernes organisering og behandling af 112 opkald.

- Vi fik rigtig mange relevante og gode spørgsmål om 112 app'en. Det er et godt bevis på, at borgerne har taget app'en til sig og gerne vil bruge den på den rigtige måde. Det er en enorm hjælp for alarmcentralerne og sikrer samtidig, at vi kommer borgerne til undsætning så hurtigt som muligt, siger Steen Herlev Larsen fra 112 Enheden og opfordrer alle med en smartphone til at downloade app'en.

Spørgsmål og svar

Nedenfor er et uddrag af de spørgsmål og svar, som blev publiceret på Facebook i løbet af en time fredag eftermiddag.

Skal jeg stadig ringe 112, hvis jeg benytter app'en?
Når du bruger den nye app, får du automatisk taleforbindelse til alarmcentralen. Der skal derfor ikke ringes op på almindelig vis.

Hvorfor er gps'en begrænset til kun at virke, når der er mere end 25 % strøm på telefonen?
Vi vil ikke risikere, at man løber tør for strøm, før man har fået kontakt og slået alarm. Det vigtigste er, at der stadig er strøm til taleopkaldet til alarmcentralen. Derfor er det et krav, at der skal være mere end 25 % strøm på telefonen.

Hvad sker der med app'en, hvis man befinder sig et sted med dårligt signal?
Hvis der er dårligt signal, virker gps'en ikke. Vi får dog stadig oplysninger om, hvilken telefonmast, som telefonen har forbindelse via. På den måde kan vi stadig få en idé om, hvilket område, opkaldet kommer fra. Ellers må operatøren på 112 spørge ind til, hvor man befinder sig.

Kan den nye app bruges til overvågning?
112 app'en bliver ikke brugt til overvågning. Det er ikke meningen, og det har det aldrig været. Politiet må ikke overvåge nogen uden en dommerkendelse, så man kan roligt installere den.

Kan stumme og døve bruge app'en?
Stumme og døve kan ikke bruge app'en. De har fortsat mulighed for at alarmere via særlig sms-ordning. Men vi arbejder hele tiden på at udnytte de muligheder, som teknologien giver, herunder at folk kan overføre billeder til politiet.

Hvordan kan man være sikker på, at man kommer igennem til alarmcentralen med app'en?
Der er tre alarmcentraler i Danmark i henholdsvis København, Slagelse og Aarhus. Hvis den ene alarmcentral er optaget, går opkaldet automatisk videre til en af de to andre alarmcentraler. Derfor kan det godt være alarmcentralen i Slagelse, der svarer på et opkald fra Nordjylland eller omvendt. Alle vagtcentraler kan se opkald fra fastnettelefoner, og vi kan se, hvilket område, der bliver ringet fra, hvis der ringes op fra en mobiltelefon til 112. Den nøjagtige adresse får vi ved brug af den nye 112-app. Derfor er den rigtig god og vigtig at installere.

App'en er udviklet i et samarbejde mellem Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Geodatastyrelsen og Intergraph. App'en er finansieret af TrygFonden.

Rigspolitiet på Facebook: www.facebook.com/politi 

Der er flere informationer om app'en på www.112app.dk.